40 שנות עשייה מלאות חדווה ויצירה

גירסה דיגיטלית של הספר אלבום והמכיל קובץ מאמרים מאת סם בן שטרית-נשיא הפדרציה ואשר עיצבו את תפיסת עולמה של הפדרציה העולמית

קרא עוד  

מאל חוסימה לירושלים

הכנות קדחתניות וחשאיות קדמו למבצע “איילת השחר״ בכינויו הסודי הוא יצא אל הפועל הודות לאישורו המיוחד של הוד מלכותו-חסן השני.

קרא עוד  

המימונה - חג של הכנסת אורחים ואהבת האדם

יהודי מרוקו, רבניה וזקניה האמינו שאין לילה מוצלח להבעת איחולים, ברכות ותפילות, מאשר "ליל המימונה". המילה מימונה בערבית-מרוקנית משמעותה מזל, ברכה.

קרא עוד  

האנשים שנבחרו סבלו

"את מייבשי הביצות, אחינו האשכנזים, העלו לדרגת מלאכי שרת, ובצדק, אבל מה עם אלה שגרו באוהל ובפחון דולף, גידלו משפחות מרובות נפשות, נצמדו לקרקע וחוו את ארץ-ישראל על בשרם?" שואל סם בן-שטרית, יו"ר הפדרציה העולמית של יהדות מרוקו.

קרא עוד  

אשרי יהדות מרוקו שככה לה!

קפיצה נחשונית עשתה יהדות מרוקו בישראל בעשורים האחרונים. ייצוגה בממשלה, בכנסת, בהסתדרות ובעיריות, הינו מעבר לשיעורה היחסי באוכלוסיה, וגדול שבעתיים מייצוגן של קהילות ישראל האחרות.

קרא עוד  

מצוקתה-הכצעקתה ?

הכנות קדחניות נעשות בימים אלה לקראת הועידות של ההתאגדויות וההתאחדויות של יוצאי מרוקו וצפון אפריקה בארץ, אשר תערכנה בסוף שנה זו, שוב נהיה עדים לשפך של מלל מצד הדוברים בארץ ומחוצה לה בענייני המצוקה והעוני.

קרא עוד  

ערגנו לירושלים וזכינו בה

המושג ירושלים הצטייר בדמיוני בגיל 7-6, כמו בדמיונם של בני גילי במרוקו, כמדינה רחבת ידים, שגודלה כגודל המרחב והמרחק שבין השמיים והארץ, ואלו ארץ ישראל היתה בעיננו מעין שכונה בתוך ירושלים, כחלק ממשהו גדול ממדים, מיסטי ומעבר לתפיסת אנוש.

קרא עוד  

יהדות מרוקו ערכיה והשגיה בישראל

אנו מעלים על נס את העובדה, שאין לה תקדים בתולדות עם ישראל. חג המימונה, הפך בתוך שנים מועטות כחג לאומי בישראל.

קרא עוד  

המימונה: מחיגנה לאירועים ערכיים מורשתיים

שני מאמרים ב"מעריב" סייעו רבות בשאיפה השנה לעצב אופי של תכנים ערכיים-מורשתיים לחגיגות המימונה. אני פותח בציון עובדה זו, גם אם דברי ייראו ויישמעו כדברי חנופה לאכסניה המארחת.

קרא עוד  

"תורתם-אומנותם" מנוגד לערכים היהודיים

המושג המסולף "תורתם-אומנותם" קנה אחיזה בוויכוח הציבורי במדינה. מושג המנוגד לרוח ישראל סבא, למורשתו ולערכים היהודיים. בשמו ולמענו ביקשה קבוצה גדולה לקבוע לחברתנו סדר יום ועדיפויות אחרים.

קרא עוד  

יחס האשכנזים והמזרחיים לפלשתינאים

נהוג לאמר: במדינת ישראל כל הנושאים פתוחים לדיון ציבורי ולליבון בתקשורת. אין טאבו על שום סוגיה-תהא רגישה ככל שתהא-לרבות מדיניות הגרעין של ישראל, הכור האטומי בדימונה, טוהר הנשק של צה"ל ועוד.

קרא עוד  

ראיון חג עם סם בן שטרית -יו"ר הוועד הציבורי לחגיגות המימונה

יו״ר הוועד הציבורי לחגיגות המימונה, סם בן שטרית, אינו מסתיר משאלת-לב קטנה: ״הייתי רוצה שבני העדות האשכנזיות ישמחו יחד אתנו. המימונה מיועדת לא רק לשמח את לבותיהם של יוצאי צפון אפריקה, אלא אף לקרב לבבות של בני עדות שונות, בואו אלינו. פיקדו את בתינו. התחממו מן האהבה השופעת״.

קרא עוד