רבאט

רבאט

מאת: שלמה גנון מתוך ספרו "מרוקו ארץ הניגודים-המדריך למטייל" © כל הזכויות שמורות למחבר

רבאט היא עיר הבירה של מרוקו ומקום ישיבתה של הממשלה. העיר נבנתה על הגדה של הנהר בו- רגרג BOU REGREG כשעל הגדה השנייה בנויה העיר סלה SALE.

רבאט בנויה על שני אזורים מובדלים היטב. העיר העתיקה - המדינה, ציורית ומלאת חיים והעיר החדשה בנויה בתכנון מודרני.

השם רבאט, עתיק במקורו, הופיע בין ערי הנמל של תינז'טניה. ההיסטוריון פטולמה PTOLEMEE קרא לה סלה SALE. השם רבאט נקבע במאה השמינית כשסליח SALIAH ראש שבט הברברים של ברגוטה המיר דתו וכפר בדת האיסלם וכהגנה מפני אנשי דת בנה מאחז RIBAT מבוצר ומוגן.

במחצית המאה השתיים-עשרה נכבש המקום ע"י שבט אלמוחדס ומאה שנה אחרי זה השלטון במקום עבר לידי שבט המריניד.הרבה מהלכים היסטוריים על פני מאות שנים השאירו את חותמם בארכיטקטורה של העיר.

היופי הארכיטקטוני שהושקע בה במשך דורות בעת שלטונם של השושלות הרבות נשמר ושוחזר עד עצם היום  הזה.

בתקופת (הפרוטקטורט) השלטון הצרפתי, העיר הפכה לבירה המנהלית של הממלכה המרוקנית ובראשה מוחמד החמישי שהוביל בסופו של דבר לעצמאות בין השנים 1956-1912.

העיר מאוד נקייה ומטופחת ועם מראה אירופאי ברוב חלקיה. וואד אבו רגרג מפריד בין רבאט לעיר סלה. קשה למצוא בה בתי-קפה פתוחים אחרי עשר בלילה, ואם אתה רגיל לקזבלנקה, רבאט תראה לך כפרובינציה.

המדינה והמלח נמצאים בגבול הדרומי לאורך רחוב סויקה SOUIKA עם בתי קפה ובוטיקים ולאורך סוק אסבט SOUK ESSEBAT, יש בזארים מרוקאיים עד למסגד מולאי סלימן MOSQUEE MOULAY SLIMAN המרשים בגודלו. מסגד מולאי אל מיקי MOSQUEE MOULAY EL MIKKI וגם זאויה בן עיסה LA ZAOUIA BEN AISSA  על רחוב סידי פתח.

מומלץ לא לפספס את הקסבה דאודאיס KASBA DES OUDAYAS והשער בשם זהה שנבנו בתקופת אלמוחד ALMOHADE.

מראה פנורמי על העיר סלה SALE ניתן לראות דרך רחוב אלעלמי עד למגדל הפירטים. אם אתם אוהבים אומנות מרוקאית מומלץ לבקר במוזיאונים אלה:

ארמון המלך PALAIS ROYALE

הארמון נבנה במחצית השנייה של המאה התשע עשרה. ניתן לבקר במקום מדי יום בשעות היום למעט ימי שבת וימי ראשון אחרי הצהריים. נבנה על השטח של הארמון הקודם מהמאה השמונה עשרה. חזית הארמון החדש בנויה מאבן צהובה שמושכת תשומת לב. יש בו אולמות גדולים שהועשרו בתכולתם במשך הזמן.

שלה - CHELA, שמה של רבאט בתקופת הרומאים, שמה המלא היה לה סלה קולוניה LA SALA COLONIA. חורבותיה נמצאות בכניסה לעיר. מדובר בעיר רומאים עם ערכים ארכיטקטוניים.

חלקת הקבר של המלך מוחמד החמישי נמצאת בשטח השלה, על במה מוגבהת.

קבר השליט מוצב באמצע האולם הגדול שקירותיו משיש מפוסלים באמנות עם עלים מוזהבים.

כריכת הספר "מרוקו ארץ הניגודים-מדריך למטייל
פרי עטו של מדריך הטיולים שלמה גנון
    ארמון המלך ברבאט

מלאח MELLAH

ישר ובמקביל לבולברד חסאן השני לכיוון סלה, אתה מבחין במסגד כאילו נמצא בקצה הרחוב. לפני המסגד תבחין בשער כניסה להולכי רגל ושמו באב אל מלאח.

בהליכה לכיוון מזרח (מקביל לבולברד חסאן השני), מגיעים למלאח בו גרו היהודים מאז 1808 עד שרובם עלו לארץ וחלקם הקטן עבר לערים אחרות בעיקר לקזלבנקה.

היום המלאח מאוכלס כולו ע"י מוסלמים ומצב המבנים בכי רע. העוני בולט מאוד למבקר במקום.

היהודים המקומיים גרים בעיר החדשה VILLE NOUVELLE ובה יש בתי כנסת - (ראה כתובתם באתרים יהודיים). בית הקברות היהודי נמצא בכיוון הליכה הפוך בין הרחובות אל מוקוומה ואלמג'ריב אלערבי. חומה גבוהה מקיפה את בית העלמין (ראה במפה של העיר רבאט) וכן אתרי צדיקים רבי שלום זאוי זצוק"ל.

"כולנו מאושרים שאתם באים לסייר ולבקר במרוקו. בעתיד, אבקש שתביאו עמכם את ילדיכם ונכדיכם, כדי שיכירו ויוקירו היכן גרו אבות אבותיכם ואבות אבותינו בהרמוניה מלאה".

חברי משלחת הפדרציה העולמית של יהדות מרוקו בכניסה לבניין הפרלמנט של מרוקו ברבאט כאורחיו של יו"ר הפרלמנט ובליוויו של מר בן מכלוף נציג הממשלה.קבלת פנים רשמית של משלחת הפדרציה של יהדות מרוקו מלווה  על ידי הסנטור מר' בוטייב מ. רידה, לפי הזמנת יו"ר הפרלמנט שהסביר במהלך קבלת הפנים, נשיא הפרלמנט נתן הסבר לחברי המשלחת על מבנה ותפקיד הפרלמנט במרוקו כשבסיום דבריו, הוא פנה ואמר לאנשי המשלחת: "כולנו מאושרים שאתם באים לסייר ולבקר במרוקו. בעתיד, אבקש שתביאו עמכם את ילדיכם ונכדיכם, כדי שיכירו ויוקירו היכן גרו אבות אבותיכם ואבות אבותינו בהרמוניה מלאה". לאחר מכן ביקרו באולם הפרלמנט ומיד אחרי זה הוגש להם כיבוד עשיר כמנהג המקום.