ריסאני

ריסאני  Rissani 

מאת: אברהם אביזמר מחבר הספר "מרוקו-המדריך למטייל"  © כל הזכויות שמורות למחבר

כללי:

מקור שם החבל תפילאלת(Tafilalet):

מספרים על אחד ממיסדי השושלת העלאווית "חסן א'דחיל" שאליו פנו המקומים, מאחר ועצי התמר הרבים פה הפסיקו ליתן פרי כבעבר. אמר להם חסן "אני אדאג לחסדי שמיים ואתם תתנו לי כ 1/3 יבולכם". ואומנם ההסכם הבשיל ולא קויים! לא רק זה, המקומיים אף חרפוהו ושלחו אותו מהחבל בבושת פנים!  במשא ומתן שהתקיים התנהל דו שיח של חרשים הזה - חסן "אופי (לקיים!). ענו לו לא (לא!). השיב להם אופי (לקיים!). ענו לו שוב לא (לא!). עכשיו נחבר את הדו שייח כולו אופי לא, אופי לא (כלומר פעמיים), ומכאן תפילאלת(Tafilalet)!!!   

ריסאני - ויקיפדיהריסאני (Rissani):

היא העיירה השניה בחשיבותה בעמק הזיז ונמצאת מדרום לא’ראשידייה בקצה חבל תפילאלת(Tafilalet). הכביש הסלול N-13 מסתיים כאן. בדומה לעיירות מרוקניות קטנות אין בה עניין רב לתיירים. השוק, כאן, אומנם יותר, מעניין מארפוד, אך גם הוא לא מזכיר את השווקים של פאס, מראקש וקזה. השוק הכלוא בתוך חומה, בנוי ממבוך של סמטאות מקורות, ובהן דוכנים של פירות וירקות תבלינים. ומספר חנויות לממכר עבודות יד. גם ריסאני משמשת כנקודת מוצא לביקורים בסביבה הקרובה כמו: ארפוד הנמצאת כ- 15 ק"מ צפונה, וחולית מרזוגה (Marzuga) הנמצאת כ- 45 ק"מ צפ’ מז’ לעיירה בתוך מדבר הסהרה. בריסאני לא תמצאו בתי מלון ברמה בינונית או גבוהה.

מבחינה היסטורית, לריסאני יש מקום נכבד משום שהמשפ’ ששלטת היום במרוקו – המשפ’ ה”שריפית” או בכינוייה ה"עלאווית" מוצאה מכאן. אבי המשפ’ ומייסד השושלת הוא מולאי עלי שריף. בנו מולאי איסמעיל הוא השולטן הראשון של שושלת זו (1672).

התמצאות: 

ההתמצאות בריסאני היא פשוטה וההתנהלות בעיירה יכולה להתבצע ברגל. העיירה הנה קטנה ובנויה מרחוב מרכזי אחד, כיכר מרכזית אחת, מספר קסבות ובתים העשויים חומר פזורים סביב. היא תוכננה ונבנתה לשמש כתחנת מעבר מרכזית וחשובה בסחר של מדבר הסהרה.

אל / מ... ריסאני: יש אוטובוסים ומוניות גדולות מכאן ולכאן מקזה, פאס, מראקש, טנע’יר, וורזזאת, ארפוד, טאזארין, זאגורה וא’ראשידייה.

לאלה המתכננים להגיע לדיונות החול של מרזוגה עדיף ורצוי שתשכירו ג'יפ לנדרוור עם נהג! הסיבה לכך הנה בטיחותית. הדרך (ברובה מדברית) לא מסומנת היטב, ומה עוד שאתם תדרשו לצאת בחושך מוחלט מארפוד או ריסאני ע”מ לחזות בזריחת השמש ממז’. ג'יפים תוכלו לשכור בפתחם של מרבית המלונות, בארפוד (בדרככם לכאן) וכן תמצאו ג'יפים במרכז בסמוך לקסבה של מולאי איסמעיל או השוק. אגב, לאחרונה משלימים המרוקנים סלילת כביש חדש שיחבר את ריסאני וארפוד עם מרזוגה.

בתוך: התנועה יכולה להעשות ברגל או באמצעות רכב, מונית וג'יפ הנהוג ע"י מקומי.

היסטוריה:

בעבר הרחוק, ועוד בטרם נוסדה ארפוד, היתה ריסאני בירת חבל תפילאלת(Tafilalet). היא נבנתה על חורבות העיר המיתולוגית (אצל הברברים) סיג'למאסה. לריסאני יש, כאמור, מקום נכבד בהיסטוריה המרוקנית משום שהמשפ’ ששלטת היום במרוקו – המשפ’ ה”שריפית” או ה"עלאווית" מוצאה מכאן. אבי המשפ’ ומייסד השושלת הוא מולאי "עלי שריף". מחליפו שהוא בנו מולאי "איסמעיל" שהרחיק וייסד במקנאס בירה (1672) היה לאחד השולטנים המשפיעים ביותר על מרוקו של הזמן החדש.

היסטוריה יהודית:

יהודים ישבו בחבל ארץ זה כבר בעיר סיג'למאסה בה שימשו כסוחרים ומתרגמים. העיירה גם שימשה ביחד עם ארפוד כבסיס השתקעות של יהודים מאלג’יריה הסמוכה.

הבאבא סאלי בצעירותו

אחת המשפ’ שעשתה את הדרך לכאן מאלג’יריה היתה משפ’ אלבז, שלימים נקראה אביחצירה. מייסד השושלת הוא ר' יעקב שנולד בראשית המאה ה- 19 (התקס"ז - 1807) ובניו ר' מסעוד, ר' אהרון, ר' אברהם ו– ר' יצחק קבעו את מושבם בעיירה זו.

מספר היהודים הגיע לשיא בשנות החמישים – 700. מאז מספר היהודים החל לרדת בהתמדה, זאת בעקבות העליות הגדולות של שנות ה- 50 וה- 60. היום אין יהודים כלל בריסאני, ורק בית העלמין הדומם והמתבלה מספר את עברה של אחת הקהילות היהודיות המפוארות ביותר במאגרב.

בחבל תפילאלת  בכלל, ובעיירות ארפוד וריסאני בפרט חיו יהודים רבים. המשפ’ המפורסמת ביותר מקרב יהודי מרוקו – משפ’ אביחצירה מוצאה בריסאני. כל ילד בריסאני יוכל לכוון אתכם לבית שבו נולד, גדל וחי הבאבא סאלי – ר' ישראל.

אתרים:

קסבה של מולאי איסמעיל:  * *

נמצאת במרכז העיירה, בסמוך לכיכר המרכזית.

המוזלאום, הזאוויה והמסגד של מולאי "עלי שריף":* * *  נמצא כ- 3 ק"מ מחוץ למרכז העיירה. כל מקומי יכוון אתכם למקום. הכניסה מותרת לרחבה החיצונה. המקום שווה צילום.

קסר וולאד עבד אלחלים:  * * *

מרשים מאוד. שימש את משפ’ המלוכה בביקורם בחבל, והיה מקום משכנו של המושל בחבל.


קסר אל פידה (Kasar el Fida):  * * * *

מקום נפתח מוזיאון המספר את תולדות החבל (טפילאלת) ובכלל זה את קורות היהודים בחבל. מגוון מוצגים מעניין מאוד. הביקור במשך כל שעות היום. עלות הכניסה: 10Dh. לתאום: 061-847817 (Muhfid).


חולית מרזוגה:  * * * * *

נמצאת כ- 45 ק"מ דרומית מז’ לריסאני. חוויה. לא לוותר ורצוי להגיע לצפות בזריחה מראש הדיונה המגיעה לגובה של כ- 150 מ' ויותר. אם זמנכם קצר אפשר להגיע לכאן ולצפות, גם, בשקיעה.

אתרים יהודיים:

המלאח והבית של משפ’ אביחצירה:  * * * 

נמצא קרוב לכניסה לעיירה, כאשר באים מארפוד. המקום, כיום, מוזנח מאוד והמראות לא נעימים. לפי מה שסופר לי בעדות של נוסעים, שהיו עמי במרוקו, אני למד שכאשר גרו פה, במלאח, יהודים, המקום היה מטופח, נקי ומסודר.


בית העלמין היהודי: נמצא בכניסה לעיירה בצד שמאל של הדרך. ישנה גדר לא גבוהה המקיפה את האתר. דלת ברזל “נעולה” תאפשר לכם כניסה! שומר בית העלמין לא מתגורר במקום. אבל הוא יגיע, מייד, כשתגיעו לשער ע”מ לסייע בידכם. לצערי רק מעט קברים ניתנים לזיהוי, כיום, השיטפונות והרוחות עשו שמות בבית העלמין, ורק הקברים הנמצאים תחת מבנים מקורים נשמרו היטב.


ידועי שם: בבית העלמין בריסאני נטמנו לא מעט יהודים ידועי שם, ובהם: ר' אברהם אביחצירה, ר' מסעוד אביחצירה- האבא של הבבא סאלי, ר' דוד אביחצירה - האח של הבאבא סאלי, ר' משה תורג'מן - המלמד הדגול של משפ’ אביחצירה ו - ר' שלמה אוחיון.

 

מעשה בצדיק העניו, הישר והצנוע - הבאבא סאלי (ר' ישראל אביחצירה ע"ה):

בחודש יוני 2006 נסע עמי מר שמעון אבו הי"ו לטיול במרוקו, שכלל את מדבר הסהרה. שמעון- יליד הארץ אך אוהב את מרוקו, יהודיה וחכמיה! זאת אפשר להבחין מדיבורו הקולח (בערבית מאג'ראבית) ומהערצתו למקום ולצדיקים. אח של אימא של שמעון היה נשוי לבת של ר' אבא אביחצירה- בנו של ר' יצחק אביחצירה הי"ד. שמעון, בהגיענו לארפוד, סיפר באוטובוס לכל הקבוצה הנרגשת: "נפצעתי קשה במהלך מלחמת של"ג (1982) והייתי מאושפז ב - בי"ח תה"ש. בהיותי  קרוב למשפ' אביחצירה, אזי קרוביי פנו ללשכת הבאבא סאלי  בעניין הפציעה שלי. ראשית הוא ביקש 'שיביאו לו את התפילין שלי!!! כאשר הביאו את התפילין לצדיק- הבאבא סאלי (ר' ישראל) לביתו בנתיבות. אמר להם ר' ישראל 'זה לא התפילין של שמעון. תחזרו בבקשה ותביאו את התפילין שלו' (הסתבר שבטעות הובאו התפילין של האח). כאשר התפילין של שמעון הובאו בפני הצדיק הוא הורה 'לפותחם מן התפרים'. בקלפים שבהן  נכתבו הפרשיות נתגלו מס' דברים הטעונים שיפור!!!, כמו: בפיסקה 'למען יאריכון ימיך... ולטוטפות בין עיניך' היה רווח, והאות ע היתה מחוקה!!! כלומר הצדיק פירש ששמעון נמצא, עתה, בין חיים למוות!!! הצדיק פסק 'לכו תקנו תפילין או החליפו אותם מהר ככל האפשר'. גיסי שלמד בירושלים ואמי קנו תפילין חדשות (ממש לפני שסגרו את העסקים בירושלים) ונסעו אלי במהירות לתה"ש. כאשר הם הגיעו, בפעם הראשונה, לפגוש אותי ב- בי"ח, אני בדיוק התעוררתי. אז הסתבר שהתעוורתי בעיין אחת, וגם השניה בסכנה לא קטנה!! עברו מס' חודשים, וכאשר השתחררתי מ - תה"ש באתי היישר לפגוש את הצדיק. ר' ישראל מזג לי עארק ושאל אותי 'כמה ... שאלות'  ומבקש ממני לשתות. אני שלא רגיל לשתות כלל שותה הפעם, לפנים משורת הדין, והמשקה החריך 'נחשב' בעיניי כמים!!! עתה הרגשתי פורקן מסויים והתרוממות רוח. כשאני קצת ב'גילופין' הצדיק אומר לי 'תפסיק לעשן בשבת' ולא יסף. לסיכום: עיין אחת אבדה לי, אך את השנייה הצילו לי, ומאז נדרתי נדר להניח תפילין בכל יום ולשמור שבת. זכותו של הצדיק תעמוד לנו לכל ישראל אכי"ר.


מידע חיוני:

לינה: אין, כמעט, בתי מלון (ברמה טובה) בריסאני. בוודאי לא ברמה בינונית או גבוהה. אני ממליץ שתקבעו את מקום מושבכם כאשר תמצאו בחבל תפילאלת(Tafilalet) בעיירה הקרובה ארפוד.


אוכל: במרכז ובסביבת השוק יש מעט מסעדות פשוטות וזולות ודוכני מזון.


בנקים ודואר: נמצאים במרכז העיירה ליד השוק הגדול.

שווקים וקניות: יום השוק (במרכז העיירה), כאן, מתקיים בימים ראשון, שלישי וחמישי.


יחד עם זאת השוק פתוח כל הימים. לעיתים ניתן למצוא, כאן, מציאות. באחד מביקורי בריסאני מצאתי אצל סוחר תכשיטים מטבעות זהב ועליהם מוטבע סמל של מגן דוד. כמובן קניתי אותם ממנו לפי משקל (100 דירהאם לגרם!). בחינה מדוקדקת של המטבעות העלתה בי מחשבה, שמדובר במטבעות אשר שימשו את הכלות היהודיות במרוקו ע”מ לקשט את ראשן בדרכן לחופה, ואומנם בדקתי זאת עם מבינים טוב ממני בנושא, ואכן קיבלתי אישור לסברה זו.