איפראן

איפראן-שוויץ של מרוקו

מאת: דוד אנקווה © כל הזכויות שמורות למחבר

עיירת נופש באטלס התיכון, נוסדה על ידי הצרפתים. מוקפת יערות ארזים ואלונים, ויש בה מרכז לסקי, לתיירות ולנופש. כשהצרפתים נטשו את העיירה המפוארת ב- 1956, החרימה הממשלה את בתיהם והיום גרים בהם מרוקנים עשירים. שמעון פרס, בביקורו ההיסטורי בשנת 1986, התקבל כאן בארמון ה"גותי" של המלך חסן ה- 2.

העיר איפראן שבהרי האטלס, נמצאת בגובה 1,650 מ', משופעת במים ומעיינות ונחשבת ל"שוויץ של מרוקו". איפראן נבנתה על ידי הצרפתים כאתר נופש, היא שוכנת בין יערות ארזים ואלונים, בתיה לבנים, גגות הבתים משופעים ומרועפים ברעפים אדומים ומוקפים בעצים ובגינות מהודרות. כבישיה רחבים ונטועים לאורכם שדרות עצים עיר נקייה מודל לחיקוי למקומות אחרים.

איפראן שונה במראה, בסגנון, באופי ובאורח החיים מכל עיר אחרת במרוקו. כאשר קיבלה מרוקו עצמאות בשנת 1956, נטשו הצרפתים את איפראן ובתיהם המפוארים הוחרמו על ידי הממשלה. כיום מתגוררים בהם מרוקאים עשירים בעלי עמדה וממון. על ראש ההר, מעברה השני של העיירה לכיוון צפון, נבנתה טירה רומנטית בסגנון סקוטי, המשמשת את מלך מרוקו לנופש. בשנת 1986 התארח שמעון פרס בארמון, ונפגש עם מלך מרוקו חסן השני, כחלק מתהליך השלום עם מדינות ערב. בכניסה לאיפראן גן גדול עם אגם קטן וברבורים, המשרה אווירת רוגע ומנוחה, וכל יגע יכול להיכנס ולנפוש שם.

בין האורחים הפוקדים את העיירה ושבים אליה דרך קבע הן החסידות המקננות בה. אין גג או עמוד באיפראן שאין עליו קן חסידות. בכל שנה באביב הן חוזרות לקיניהן ובעונת החיזור הן מקישות במקוריהן ומשמיעות קול נקישה מיוחד, שבזכותו זכו בערבית לכינוי "לק לק". החסידה נחשבת למביאת ברכה לבית שהיא מקננת עליו. בכיכר הכניסה נמצא פסל האריה (סמלה של איפראן) המפורסם של האסיר הצרפתי, שמשקלו חמישה טון.

איפראן שימשה  ליהודים  מקום ריכוז של  קייטנות ובו התחנכו  קבוצות נוער ע"י מדריכים מישראל  ומשם עלו לישראל במסגרת עליית הנוער.

אהובת הקצין הצרפתי

יודעי סיפור מספרים שקצין צרפתי אחד שחי באיפראן, הרבה להיעדר מביתו בגלל תפקידו הבכיר בצבא הצרפתי. אשתו האהובה, שהייתה אישה יפה, שנשארה גלמודה בלילות החורף הארוכים והקרים של איפראן, מצאה נחמה בזרועותיו של קצין צרפתי אחר, כנראה בעל תפקיד פחות בכיר. כפי שקורה בסיפורים, חזר יום אחד הקצין הבכיר במפתיע הביתה, ומצא את אשתו בזרועות גבר זר. בסערת רוחו קם עליה והרגה. הוא נשפט ונאסר למשך 12 שנה. בכלא היה לו הרבה זמן לחשוב, להתחרט, להתייסר ולתכנן. כשחזר לאיפראן מצא סלע מקומי שהתאים לו בצורתו ופיסל בו את האריה העצוב.

העיר  מושכת אליה תיירים המתעניינים בציד, וחובבי סקי הגולשים באמישליפן ובג'בל חיברי.