דף הבית >> מרוקו >> מעטם של מדריכי טיולים למרוקו >> מסע לספרד בעקבות חכמי מרוקו
 

כתבות נוספות בקטגוריה

           ספרי הדרכה למטייל במרוקו     
           טיפים לנסיעה מוצלחת למרוקו     
           מסלולי טיול בחלוקה לאזורים-מהספר "מרוקו-מדריך למטייל"     
           אדמוני במפל אוזוד     
           לחם     
           מרוקו-שכרון חושים     
           מסע לספרד בעקבות חכמי מרוקו     

 

מסע אל המחוזות היהודיים בספרד הקתולית
 מאת : אברהם (אבי) אביזמר - מדריך המסע (פרטים בתחתית העמוד)

שימו לב: המסע הקרוב לספרד "בעקבות חכמי מרוקו" ב-29.10.15 ל-8 ימים

אתוודה בפתח הכתבה ואומר שמסע אל המחוזות שבו חיו, פעלו ויצרו יהודים רבים היא מרגשת ביותר והביאה אותי, לא אחת, לפרץ של שמחה מחד ועצב מאידך, אבל גם לפיכחון מסוים, מאחר שבמשך שנים רבות נטיתי לחשוב שהיצירה היהודית בספרד היא פועל יוצא של ירידה של הירידה הרוחנית של עם ישראל במקומות אחרים בעולם, בעיקר באירופה, אבל לא כך הם פני הדברים... יהדות ספרד היא יהדות "סוברנית" שעמדה במשך שנים רבות על דעתה, על היצירה הספרותית והתורנית, זו יהדות שהנהיגה במשך כ-200 שנים ויותר את העולם היהודי כולו באמצעות אין ספור של חכמים, מנהיגים ורבנים, ובהם: ר' יצחק אלפסי – הרי"ף, ר' שלמה אבן גבירול – הרשב"ג, ר' יהודה הלוי, הרמב"ם – ר' משה בן מיימון, הרמב"ן – ר' משה בן נחמן ועוד... על הרמב"ם נאמר "ממשה ועד משה לא קם כמשה". 

בשנת 711 לספירה כבשו המוּרִים את ספרד מידי הנוצרים.
בשנים אלו, שקדמו לכיבוש המורי, לא התקיימו קהילות של יהודים בגלוי תחת השלטון הנוצרי.
לעומת זאת היו קהילות רבות של יהודים בסתר, והם קיבלו את המוסלמים בברכה רבה. בחסות המוסלמים שבו הקהילות האלו להפגין את יהדותם בגלוי והתחילו למלא תפקידים חיוניים בממלכת ספרד.

מקובל לראות בחסדאי אבן שפרוט ששימש כרופא החצר במאה ה-10 ומילא בנוסף תפקידי דיפלומט כמניח אבן הפינה לתור הזהב... הממשמש ובא.
   
כיתוב בעברית על המיצג המוצב בכיכר בכניסה לעיר טולדו

בין המאה העשירית ועד המאה השתים-עשרה, בדרך כלל, שגשגו היהודים תחת שלטון המוסלמים, יהודים מילאו תפקידים בכירים בחצר המלוכה וקהילות היהודים שגשגו. קהילות של יהודים גדולות קמו במדריד, גרנדה, טולדו וקורדובה. תקופה זו התאפיינה במשוררים רבים, הוגי דעות פרשני מקרא ופרשני תלמוד. חכמים בולטים רבים, כמו:

  • רבי אברהם אבן עזרא - פרשן המקרא, משורר, בלשן ופילוסוף.
  • רבי משה אבן עזרא - משורר ופילוסוף.
  • הרשב"ג - רבי שלמה אבן גבירול - משורר ופילוסוף.
  • רבי יהודה הלוי - פילוסוף ומשורר, מחבר ספר "הכוזרי" ומחבר השיר "ציון הלא תשאלי".
  • הרמב"ם - פרשן ופוסק הלכה, רופא, פילוסוף, הוגה דעות.
  • הרמב"ן - רבי משה בן נחמן - פוסק הלכה, פרשן, הוגה דעות, מקובל ורופא.
  • רבי שמואל הנגיד - משורר, בלשן, שר האוצר, שר הצבא ומשנה (ווזיר) למלך גרנדה.
  • הרי"ף – ר' יצחק אפסי
  • דון יצחק אברבנאל
  • ר' יונה גירונדי – מתלמידיו של הרמב"ןהחל מהמאה ה-9 ועד אמצע המאה ה-12 אינטלקטואלים יהודים רבים פעלו בספרד והיהודים זכו בדרך כלל לביטחון. מצד שני זו הייתה תקופה רווית זעזועים, ולעתים הביטחון שהיהודים זכו לו נקטע. מסיבה זו ישנה, לדעתי, מחלוקת בין חוקרים לאיזה אירוע ניתן לייחס את סיום תור הזהב של יהדות ספרד.

ההיסטוריונים המקדימים ביותר טוענים שתור הזהב הסתיים בשנת 1031 עם התפרקות ח'ליפות קורדובה לממלכות קטנות (טאיפות) ותחילתה של אי יציבות בספרד.
היסטוריונים אחרים טוענים כי אפשר להתייחס לפוגרום גרנדה בשנת 1066 כסוף תור הזהב שכן זו הייתה הרדיפה האלימה המשמעותית הראשונה כנגד יהודים, שהטילה חורבן זמני על אחת הקהילות המשגשגות ביותר בספרד.
קבוצה שלישית של היסטוריונים טוענת שסוף תור הזהב הגיע בעקבות כיבוש ספרד על ידי שושלת אל-מוראביטון (יושבי המרבוטים=בסיסים צבאיים וגם צורת התיישבות המוקפת חומה ובבסיסה מסגד עם מינרט=מגדל בצורת מלבן, כמו ביחידות צבאיות המאורגנות היטב) שבאו ממרוקו... בשנת 1090. בירתם הייתה מראקש, והם אף ייסדו את העיר על ידי השולטן הראשון של השושלת הזו יוסוף אבן תשפין... אף על פי שלא היו רדיפות רחבות היקף כנגד יהודים בתקופתם, מעמד היהודים היה נמוך יותר מבעבר.
קבוצה רביעית ואחרונה של חוקרים מגדירה את סוף תור הזהב באמצע המאה ה-12, עם עליית השושלת של אל-מוואחידון (המטהרים) בצפון אפריקה (בירתם הייתה מראקש!) ותחילתם של רדיפות קשות כנגד היהודים לאורך כל תקופת שלטונם...

אני מדלג מעט, במאה השתים-עשרה סבלו היהודים בספרד הן מהרדיפות של שושלת אל-מוואחידון המוסלמית והן מתהליך הכיבוש מחדש (ריקונקיסטה) של ספרד בידי הנוצרים. תקופה שהחלה עם כיבוש אזור אל אסקורייאל בצפון מערב ספרד, כ 50 ק"מ ממדריד ועד לכיבושם של מדריד, טולדו, סיסיליה ואחרונה הייתה גרנדה. היא נכבשה בשלהי המאה ה 15 (1492).

לתקופת מה הצליחו היהודים לשבת בשלווה יחסית תחת שלטון הנוצרים אך במאה השלוש-עשרה התחילו לטפול על היהודים עלילות דם ונגזרו גזרות על הדת היהודית. עם סיום תקופת הריקונקיסטה בשנת 1492 הוצא צו מל
כותי מידי פרננדו השני ואיזבלה, מלך ומלכת ספרד, כי כל יהודי בספרד חייב לעזוב את הממלכה או להתנצר, מאורע זה נקרא בשם "גירוש ספרד".

יהודים שהתנצרו למראית עין בלבד (כדי למנוע את גירושם מהארץ), עונו על ידי האינקוויזיציה הספרדית (שהוקמה בשנת 1478), אם נמצא "חלילה" שהמשיכו בפולחן היהודי.
   
סרגוסה

נבקר בברצלונה, סרגוסה, מדריד, טולדו, ולנסיה, טארגונה. סידז',חירונה ואולי גם נספיק להגיע למונסרט... כל עיר שהזכרתי יש בה עדיין עבר יהודי, כך בטולדו נבקר בחודריה, כך נקראים הרובעים היהודיים ברוב הערים של ספרד.. אגב, בחבל קטלוניה שבירתו ברצלונה הרובע היהודי נקרא קאלה... שם בטולדו נבקר בבית הכנסת אל טרונזיטו ובמוזיאון "הספארדי" שגם הוא בעבר שימש כביהכ"נ, הוסב לכנסיה ושב להיות אתר יהודי... יש בהם עדיין סממנים יהודיים רבים. עוד גולת כותרת גדולה היא ביקור בעיר המדהימה ביופיה "חירונה" – עיר בה חי, פעל וייצר אחד מגדולי החכמים של העולם היהודי – ר' משה בן נחמן גירונדי הוא הרמב"ן. ברור שהוא היה גם אחד מגדולי חכמי ספרד, הוא היה פוסק, פרשן, הוגה, מקובל ורופא. בלשונות אירופה מקובל לכנות את הרמב"ן Nahmanides (נחמנידס) על שום האופן בו נכתב שמו ביוונית..

הרמב"ן היה הראשון מבין פרשני המקרא היהודיים שהביא בביאורו לתורה את ארבעת הרבדים של פירוש התורה על דרך הפרד"ס, ארבעת רבדים אלה, מקורם בחז"ל במדרש האגדה וההלכה, אך החל מן המאה הראשונה הייתה נהוגה בעיקר בפרשנות המקרא הנוצרית‏. דרך זו הבחינה בין "ארבעה הגיונות לכתוב", או quattuor sensus scripturae:

litteraliter - הפשט, הפירוש המילולי, וכלשונו ודרכו של הרמב"ן, "פשוטו של מקרא". בדרך זו, מבאר הרמב"ן את פשט מילות הכתוב על דרך ההסבר הפילוסופי-פיזיקלי.

anagogice - רמז, פרשנות טיפולוגית, דהיינו פרשנות שאינה מקישה מכתוב אחד על משנהו, אלא ממאורע אחד על מאורע אחר. וכלשון הרמב"ן: "כל מה שאירע לאבות סימן לבנים וכולם באים ללמד על העתיד". כך למשל רואה הרמב"ן את ששת ימי הבריאה כרמז לכל המאורעות העתידים לבוא.

allegorice - דרש, פרשנות אלגורית, בדרך זו מבאר הרמב"ן את דרך ההשגחה האלוהית לאורך ההיסטוריה.

mystice - סוד, ובלשון הרמב"ן "על דרך האמת", או "דרך האמת לאמיתו" בדרך זו מבאר הרמב"ן את הפסוקים בדרך הקבלה, דהיינו, הוא רואה את המקרא כחלק ורמז של ועל האלוהות עצמה והיחסים השונים בין הספירות.

 

חירונה-עירו של הרמב"ן ברצלונה

עוד נבקר בערים יפות ומיוחדות במינן בחלק הזה של ספרד... בתכנית שלנו אנו נהיה לילה אחד בסרגוסה-עיר יפה במיוחד ושווה ביקור. כמו כן נבקר במדריד (סופ"ש) ומעבר לביקור באתרים היפים שיש בה, כמו פלאז'ה דה תורו, פלאז'ה דה ספאניה, פלאז'ה מאיור ופלאז'ה דה סול וכמובן ארמון המלך והאצטדיון המפורסם של ריאל מדריד - "ברנאבאו", אנו מציעים גם יציאה למופע פלמנקו מלהיב... בתכנית גם נשהה לילה אחד בעיר הנמל היפה – ולנסיה, נבקר בערי החוף הציוריים טארגונה וסיג'ס ויש לנו גם לילה ועוד חצי יום להקדיש לעיר ברצלונה בה נבקר באצטדיון האולימפי שנבנה לרגל המשחקים האולימפיים בעיר, נבקר בפלאז'ה דה תורו ובשדרות הראמבלה המפורסמת ביותר... אם יוותר זמן, ואני מאמין שכן נסע למונסרט-מצוק ענק שבפסגתו נבנתה כנסיה... שם נסכם את הפרק הנוצרי של ספרד הקתולית...


 מבט על העיר טולדו ונהר ה׳טאחו׳
       
פלאז׳ה דה טורו במדריד
   
 
 
   
 

כותב המאמר : 

אברהם (אבי) אביזמר
מדריך טיולים, מחנך, סופר והיסטוריון

המאמר מתוך ספרו : 
"מרוקו-המדריך למטייל"

ניתן להשיגו בחנויות הספרים המובחרות
טלפון : 052-2806317
אתר : www.maroco.co.il
אימייל :  sahara_avizemer@walla.com

 
 


בקרו אותנו גם ב-
  

מבצעי פרסום
באתרנו ובכתב העת






         
היו פעילים
תרמו לקרן מלגות


באמצעות הוראת קבע


או באמצעות ישראל תורמת

 


 
<table align="center" border="0" cellpadding="0" cellspacing="0" height="21" sab="11549" style="background-image: url(" image="" users="" 189578="" ftp="" my_files="" template="" footer_teva.jpg?id="3242579&quot;);" background-repeat:="" no-repeat;"="" width="786">


בקרו אותנו גם ב- ועשו לנו  

סרטים על הפדרציה העולמית ניתן לראות גם ב - 

    [להרשמה לרשימת תפוצה]      [Top]      [צור קשר]    (מפת האתר)

הפדרציה העולמית של יהדות מרוקו אינה אחראית לתוכן הפרסומים והתחיבויות המפרסמים.


 
WebSite123 מערכת לבניית אתרים בקלות